Mijn opleiding

ea17172c11d22f19f2c62a9315a2cc07

Tijd voor een klein feestje, mijn Propedeuse is binnen, hoera! Omdat mijn opleiding anders in elkaar zit dan de meeste opleidingen, leg ik vandaag uit wat ik precies doe en ga doen. Misschien heb je er in de toekomst wat aan, mocht je opzoek zijn naar een leuke opleiding!

 Vroeger wilde ik eerst binnenhuisarchitect worden, maar toen ik doorhad dat je dan wel heel veel talent nodig had om door te breken, besloot ik door te zoeken naar wat anders. Uiteindelijk ben ik er ongeveer in de derde klas achter gekomen dat ik graag iets wilde doen waarmee ik mensen kan helpen, in het algemeen kleine kinderen. Zo kwam ik beetje bij beetje bij verloskunde uit. Gelukkig had ik het vakkenpakket mee, ik ben geslaagd met het profiel N&G, maar daarmee was het nog niet zomaar voor elkaar. Vast stond wel, dat ik een HBO studie wilde studeren.

Hier in Nederland is het enorm lastig als je de reguliere verloskunde opleiding wilt doen, de loting is ontzettend streng. Ook móet je op kamers, als je net als ik in Zeeland woont. De dichtstbijzijnde school voor mij zou zijn Rotterdam, en ook heb je de opleiding in Amsterdam, Groningen en Maastricht – aan de andere kant van het land dus -.

Ik besloot het dichter bij huis te zoeken en te kijken wat de HZ University of Applied Sciences voor studies had. Hier kan je kiezen voor de reguliere verpleegkunde, of de combi-opleiding verpleeg-, en verloskunde, die deels in Antwerpen plaats zal vinden. Hoewel verpleegkunde mij in eerste instantie totaal niet aansprak, besloot ik toch de gok maar te wagen en deze studie te kiezen. Voorwaarde was dan wel, dat ik mijn Propdeuse moet halen, want alleen dan kan je in het tweede jaar instromen in de verloskunde. Nu klinkt dit waarschijnlijk heel ingewikkeld dus ik zal het proberen wat beter uit te leggen.

In het eerste studiejaar krijg je alleen maar les in verpleegkunde, hier maakt het dus nog niets uit of je verloskunde gaat doen of niet. Wel is het dus zo, dat je alle toetsen moet halen, maar iedere toets kan je herkansen dus dit is reuze goed te doen. Wanneer je alle toetsen hebt gehaald, kan je ervoor kiezen om door te gaan met de combi-opleiding. Wanneer dit niet zo is, volg je de reguliere verpleegkunde opleiding en ben je in vier jaar klaar met je studie. Wanneer je hier wel voor kiest, begin je in het tweede jaar met verloskunde. De HZ werkt samen met een school in Antwerpen, en daar zal je één keer in de week les hebben. De andere dagen in de week heb je gewoon les in de verpleegkunde. Het derde en het vierde jaar zit je ‘vast’ in Antwerpen en ga ik dus op kamers (heel veel zin in)!! In het vierde jaar rond je het verloskunde deel af, en ga je terug naar Nederland om daar het vijfde jaar je verpleegkunde diploma te halen. In vijf jaar, heb ik dus twee bachelors als het goed is!

verpleegkundige

Nu is dit niet zo waar je je op moet verkijken, je hebt dubbel zoveel werk als een normale studie, maar uiteindelijk ook meer profijt ervan. Zoals ik net al zei, heb ik dus gelukkig mijn Propedeuse gehaald! Als dit niet zo was geweest, had ik doorgegaan met de reguliere verpleegkunde, omdat mij dat ook toch ontzettend goed is bevallen! Ik hoop dat ik in de toekomst een eigen praktijkje op kan richten, maar voor nu ga ik eerst genieten van mijn welverdiende vakantie!

Ik hoop dat dit artikel nuttig was!

Een gedachte over “Mijn opleiding

Geef een reactie

