Sushi Cakejes

11272160_858977194174259_510937684_n

Wanneer je mij vraagt wat mijn lievelingseten is, zal ik daar niet lang over na moeten denken: SUSHI! Gelukkig is dat ook het lievelingseten van mijn vriend Sven, en daarom bedacht ik het idee om cakejes in de vorm van sushi te maken voor zijn verjaardag afgelopen week!

In eerste instantie wilde ik een heel grote taart maken, maar aangezien ik mezelf ken, wist ik dat dat één grote kliederboel zou worden met al dat fondant en beslag. Toch wilde ik wel iets leuks geven voor op zijn verjaardag zelf, omdat hij zijn ‘echte cadeau’ nog krijgt en ik anders met lege handen aan zou komen. Ik zat een beetje te googelen, en toen had ik het gevonden: sushi cakejes. Als je intypt: mini sushi cakes, krijg je meerdere sites te zien met allemaal verschillende voorbeelden. Aan de hand daarvan heb ik die van mij bedacht! Het is een recept waar je je creativiteit de vrije loop kunt laten, en het zo gek kan maken als jij wilt! Daarom zitten er ook niet heel veel foto’s in je artikel, niets is fout en alles mag!

IMG_0843

Wat heb je nodig voor deze leuke traktatie?

– Cake Roll, dit is zo’n cake met jam en botercrème ertussen                                                                          – 100 gram ongezouten roomboter                                                                                                                            – 100 gram margarine (staat niet op de foto, had er over heen gelezen)                                                      – 200 gram poedersuiker                                                                                                                                                  – gekleurd fondant, dit kan je kant en klaar kopen bij o.a. de Albert Heijn                                                  – gemalen kokos                                                                                                                                                                – kleurstof, ook dit is o.a. te koop bij de Albert Heijn                                                                                            – chocoladesaus                                                                                                                                                                  – e.v.t. eetstokjes ter decoratie

Let op: de hoeveelheid botercrème (ongezouten roomboter, margarine en poedersuiker) bleek uiteindelijk veel te zijn. Je hebt achteraf gezien een kwart van de hoeveelheid nodig denk ik.

IMG_0838

Laat de twee soorten boter zacht worden tot ze op kamertemperatuur zijn, en mix deze dan door elkaar tot een glad beslag. Zeef de poedersuiker, en voeg deze daarna toe in de beslagkom. Mix het geheel dan nog tien minuten door, zodat het beslag een luchtig geheel wordt. De botercrème die ik voor dit recept gebruik, wordt compacte botercrème genoemd. Het is vooral bedoel als ‘plaklaag’ tussen de cake en het fondant. Deze botercrème, zal veel minder zoet zijn dan bijvoorbeeld de botercrème die gebruikt wordt bij toppings op cupcakes. Maargoed, er gaat nog genoeg zoetigheid over de botercrème heen, dus we missen niks 😉

Het enigste probleempje was, hoe ik een goede zeewierkleurige fondant zou krijgen. Bij echte sushi zit deze kleur namelijk tegen zwart aan, maar zwart fondant was helaas niet te krijgen in de winkel. Toen kwam mama op het idee om met behulp van kleurstof de kleur te maken, dus ze ging fanatiek aan de slag. Een half uur later (echt waar! Haha), heeft ze met veel moeite een donkergroene kleur gekregen. Uiteindelijk hebben we blauwe, gele en zelfs wat rode kleurstof gebruikt, en was dit de donkerste kleur die we kregen. Een tip voor als je aan het kneden bent met de fondant: deze kan wat plakkerig worden, strooi er dan wat poedersuiker bij en het probleem is opgelost! Het maken van de goede kleur bleek uiteindelijk het moeilijkste van heel het recept, dus het is echt makkelijker dan het lijkt!!

IMG_0847

Dan is het nu tijd om helemaal los te gaan! Ik heb geen foto’s van het bereiden van de sushi zelf, maar eigenlijk was het supersimpel. Snijdt als eerste de cake in plakken. Ik heb er voor gekozen om met een de koker van keukenpapier rondjes uit de cake te ‘snijden’, zodat de grootte wat realistischer was. De cake is namelijk een beetje ovaal van vorm.. Voor de andere soort sushi, heb ik de twee plakken cake door de helft gesneden, op die manier krijg je langwerpige, halve cirkels en dat is precies wat je wilt hebben!

Smeer wat van de botercrème over de  cake heen, be careful, zodat de cake niet kapot gaat!       Ik zal als eerst vertellen wat ik heb gedaan bij de maki, de rondjes, en dan bij de Nigiri, de langwerpige, halve cirkels. Bij de maki heb ik eerst de donkergroen fondant heel dun uitgerold, en gemeten wat de hoogte moest zijn van de cakejes, hierna sneed ik een lang stuk van de fondant en rolde ik dit voorzichtig om de cake heen. Wat je teveel hebt, kan je er altijd weer afsnijden!  Wanneer je dit het gedaan, kan je wat kokos op een bordje leggen en de dit over de cake heen strooien. Het is natuurlijk het mooist als je niks van de cake meer ziet 🙂 Strooi daarna wat van de kokos over de platte kant heen, dit blijft plakken door de botercrème, en zorg dat er niks meer van de cake te zien is. Wanneer je dit heb gedaan, kan je aan de slag met de fondant. Ik heb eerst van drie kleuren fondant rolletjes gemaakt, en hier kleine stukjes afgesneden. Dit kan je dan voorzichtig op de bovenkant van twee rolletjes leggen. Bij de andere soort maki, heb ik rood met gele fondant gemixt, en hier kleine balletjes van gemaakt, dit stellen viseitjes voor. Ook dit kan daarna bovenop de kokos worden gelegd 🙂

Bij de nigiri, heb ik eerst de complete cake bedekt met kokos. Hierna heb ik geprobeerd een zalmkleurige fondant te maken d.m.v. gele en rode fondant te mixen. Wanneer ik de juiste kleur had, heb ik hier een dun rolletje wit overheen gelegd, en dit nog kort gekneed. Op die manier lijkt het net wat meer op de filet van de vis! Met een satéprikker heb ik wat diepte gecreëerd, zodat het nog wat echter lijkt. Leg dit bovenop de cake en ook deze serie is klaar! Voor de laatste sushi, heb ik een soort omelet gemaakt voor er bovenop. Hoewel het uiteindelijk ook best door kan voor zalm o.i.d., haha! Ik heb een heel klein beetje rood fondant door het gele gemengd, dit vervolgens dun uitgerold en er rechthoekjes van gesneden. De hoeken van de rechthoek heb ik wat ronder gemaakt, en ook hier heb ik weer met een saté prikker wat nerven in getekend. Vervolgens heb ik net als bij de maki, dunne stroken van de donkergroene fondant gesneden, en deze om heel de sushi heen gedaan! Zorg dat je aan de onderkant begint en eindigt, dit ziet er net wat netter uit!

11119366_859054604166518_1355138059_n

Voor de wasabi heb ik, heel simpel, gewoon wat groene fondant afgescheurd. Dit had eigenlijk meteen de structuur waar ik naar op zoek was dus dat was easy peasy! Voor de sojasaus heb ik een bakje gevuld met wat chocoladesaus, lijkt net echt toch?!

De cakejes zijn echt mieeerzoet maar wel heel lekker! Ik ben echt superblij met het uiteindelijke resultaat en Sven kon eerst niet geloven dat het echt was, haha! Het is echt veel makkelijker dan het lijkt en het heeft me uiteindelijk ongeveer een uurtje gekost. Het staat ook nog eens heel gezellig op de tafel, en het is weer eens wat anders dan de standaard cake!

Volgens Sven worden deze cakejes de toppers van mijn blog, haha! Wat vind jij?!

11272160_858977194174259_510937684_n

7 gedachtes over “Sushi Cakejes

Geef een reactie

