Hoe maak ik mijn foto’s?

20150420_191526

Wanneer ik bezig ben voor een artikel, vind ik één van de leukste dingen, om bezig te zijn met het maken van foto’s. Op die manier kan ik mijn creativiteit kwijt, en probeer ik mijzelf uit te dagen om elke keer betere en mooiere foto’s. Vandaag laat ik je zien, hoe ik dat precies doe.

*Note: Alle foto’s in dit artikel zijn gemaakt met mijn mobiele telefoon, zijn daarom niet bewerkt en hebben daardoor ook geen watermerk van mijn site.

Laat ik beginnen  met het feit dat mijn moeder hobbyfotografe is, en dat we daardoor thuis een kwalitatief goed fototoestel hebben liggen. Dit scheelt natuurlijk al een hele hoop wanneer je foto’s gaat schieten, maar dit betekent echt niet dat je ook per se een ‘duur’ toestel hoeft te hebben. Met een klein toestelletje lukt het waarschijnlijk net zo goed!                                                       Omdat ik dus wel een duurder toestel tot mijn beschikking heb, wil ik me daar in dit artikel op focussen.

20150420_191502

20150420_191610-2

20150420_191620

Ik maak gebruik van de Canon EOS 450D, een spiegelreflexcamera met 12,2 megapixels. Het voordeel van een spiegelreflexcamera is dat het een grotere sensor heeft dan een normale camera, hierdoor hebben je foto’s meer detail en kan je ook in ruimtes waar het donkerder is, nog steeds prima foto’s maken. Bovendien kan je zelf aan de slag met (bijna) alle instellingen, maar dat is voor mij niet zo van toepassing. Een ander voordeel is dat je de lenzen kunt verwisselen, daarover hieronder meer.

20150420_191526

20150420_192432

20150420_192732

Een enorm bijkomend voordeel van een spiegelreflexcamera, is dat je de lenzen kan verwisselen. Ik maak bijna altijd gebruik van de 18-55 mm lens, wanneer ik foto’s maak van producten of bijvoorbeeld mijn ogen. Van de 75-300 mm lens, maar ik gebruik wanneer ik foto’s van mijn outfit wil hebben, hier helpt mama dan bij als fotografe 😀 .  Je kan instellen of je zelf het toestel wilt scherpstellen, of dat het toestel dat al automatisch voor je doet. Meestal gebruik ik de automatische stand, omdat dit stiekem wel gewoon makkelijk is. Ik stel het toestel zelf scherp, wanneer ik foto’s van mijn gezicht maak. Ik houd dan de camera omgedraaid en zet erachter een spiegel neer, zodat ik precies kan zien wat ik doe. Sommige camera’s hebben een speciaal schermpje wat je kan draaien, net als bij een videocamera, dat lijkt me echt ideaal!

20150420_192046

Misschien wel het allerallerallerbelangrijkste waar je op moet letten wanneer je foto’s maakt, is goede belichting. Ik kan je vertellen, wanneer je in een donker kamertje met weinig daglicht dit gaat proberen, kan ik je al bijna garanderen dat je foto’s niet goed zullen lukken. Het beste weer om te fotograferen vind ik persoonlijk lichte bewolking of schaduw. Persoonlijk vind ik het het mooist wanneer ik gebruik maak van natuurlijk licht, dus zonlicht. Het kan wel als je speciale lampen gebruikt, maar dat is zonde van je geld als je het ook zo kan proberen! Vooral nu het ’s avonds weer wat langer licht is buiten, is het ideaal om hier gebruik van te maken.

20150420_193005

Ook maak ik altijd gebruik van een witte ondergrond. In het begin van mijn blog wilde ik nog wel eens de achtergrond aanpassen aan het product, maar wanneer ik dan mijn blog bekeek, oogde dit heel rommelig. Natuurlijk komt het wel voor dat ik een plaatje neem als ‘beginfoto’ van een artikel, maar bij producten zal je altijd een witte ondergrond zien, omdat dit het rustigst is en het een geheel vormt. Om het wel nog een beetje speels te houden, maak ik wel telkens gebruik van andere stoffen en materialen. Zo gebruik ik de ene keer hout, terwijl ik het bij een ander product mooier vind om een witte deken te gebruiken.

20150421_160526

Last but nog least, bewerk ik mijn foto’s altijd een beetje in Lightroom. Dit is een fotobewerkingsprogramma wat ideaal is als je je foto’s wilt bewerken (duh..), maar fotoshop te duur vindt. Vaak maak ik mijn foto’s wat lichter, zodat ze frisser overkomen, snijd ik ze soms bij en haal ik eventuele vieze vlekjes weg. Voorderest probeer ik mijn foto’s zoveel mogelijk ‘puur natuur’ te houden, want in het echt zie ik er ook niet perfect uit, haha.

Ik hoop dat je wat aan dit artikel hebt gehad en dat het met deze tips jou ook gaat lukken mooie foto’s te maken!

Van welke camera maak jij gebruik? 

Een gedachte over “Hoe maak ik mijn foto’s?

  1. Anouk | Anouk's Diary zegt:

    Ik heb zelf een sony Cybershot DSC-H200. Een camera met een gebruiksaanwijzing, maar na een jaar ben ik er aardig achter wat hij wel en niet goed kan. Voor mij echt een budgettopper! Maar ik kwijl bij je moeders camera hoor 😉

    Ps doe je al mee aan mijn winactie? Ik geef €25 shoptegoed weg!

Plaats een reactie